try

Saturday, February 12

meRepeK

hari ni aku nk bercerita tentang alam sekitar ( merepek al-maklum, aku nie budak lepasan diploma pertanian ..haha .. bile teringat balik, aku nie mulanya langsung xterpikir yang aku kan menjadi pelajar pertanian ! nk kate aku suka .. hurm xjugak ! tp disebabkan oleh dorongan family y pikir aku boleh belajar bidang itu .. maka dengan berat hatinya aku melangkah..mase mule2 nk terima tu, menangis2 aku berkeras xnk! segala permohanan aku tuk belajar dalam bidang tu diuruskan oleh family ... hahaha kelakarkan ? aku sebenarnye dapat bidang lain .. tp dikatakan xsesuai n xmenjamin mase depan .. nk xnk aku buka hati aku tuk terima ! dan alhamdulilah , kini aku sudah pon tamat pengajian slma 3 tahun, segala pahit manis telah aku lalui .. semua tu, akan aku kenang n ingat selalu .. k3 .. bercerita tentang pertanian, da tntu la aku kene  bercucuk tanam ! kekok tu , xpernh pegang cangkul tp time tu harus n wajib pegang cangkul ! berasap beb ... hahaha, aku da pemalas! mmg nasib la, tp bile lame2 xkekok da .. hihihi. selain tu, aku juga harus n wajib tangkap serangga tok dijadikan koleksi .. mcm2 jenis serangga aku y perlu aku tangkap .. geli ? huhuhu, jgn ckpla .. teramat2 geli ! tp ape mampu aku buat .. maka terpakse jugak la.. : ( y paling aku ingat bile n terpakse mencari sejenis kumbang badak ( kumbng y ade tanduk tu, taw kn? ) tp y belom mjadi kumbng .. kira msih lembik ( cm beluncas ) geli x? haha .. nk cari tuh, terpkse la aku n kawan2 menjelajah setiap kawasan kelapa sawit .. cari dicelah2 dahan pokok tu .. hah ! tu die .. jumpe ! nk cari 1 serangga .. tp mcm2 y aku jumpe, nyamukla ! anai anai besarla ! semutla ! nasib xjumpe rimau je ( tp ade ke rimau ) hihihi,tu cerita sal serangga .. sekarang lak aku nk cerita tentang penternakan pulak .. ternak ape ? teka la .. hahaha. ternak ayam n ikan keli  .. yahhh !! lau nk taw aku nie sumenye geli .. nk2 bnde idup ! tolong la .. pegang ? xnk la !huhuhu tp sb pertanian nie punye pasal, byk bnde y aku xreti jadi reti..y geli da xberapa nk geli ( tp geli ttp ade ) hihihi .. bermula sem 3, aku n kawan2 kene belajar tntg subjek  " SHW dimana subjek nie memerlukan knowledge tentang haiwan .. so kenela aku belajar ! ayam .. ayam .. selama ayam tu dipelihara, aku cume dtg, melihat, mengambil data & beri makan je .. pegang ? langsung x.. takut kne patuk .. hehehe .. masa sem 5 lak, sem terakhir aku kt kolej .. time nie aku n kawan2 ditugaskan tok menternak ikan keli ! paling seronok sekali time harvest ikan .. 1 kolam aku jelajah, selut ? jgn cerita la..baju, tudung n seluar aku penuh dengan kotoran, mne x nye, org len xberkubang, tp aku selamber dek je berkubang ! smpaikan aku boleh tngkp ikan keli guna tangan ! 
terer x ? hahaha..seronoknye bile teringat balik kisah2 lama .. dan aku bersyukur, n nie mgkin pilihan terbaik tok diri aku .. terima kasih kepada mereka y tidak putus2 berikan aku semangat tok terus n terus berjaya .. 
TERIMA KASIH  !!


hurmm.. msti da penat korang membaca kan ? letih x ? hehe .. ala , bukan selalu pon aku bercerita panjang. lalala( @_@ ) nie aq sediakan 1 video y aku ambik dari fb salah sorg friend list aku ..tentang kitar semula hihi .. ( sebenarnye aku pun xtaw pe kaitan story-mory aku nie ngn alam sekitar ! korg rase berkait x ? ahh xkisahla, suke ati aku la nk die berkait tau x ! )   hahahahahahahahaha 

SELAMAT MENONTON !

sebenarnye ape2 pon xde berkait .. hihihi

No comments:

Post a Comment